شماره ۷۷۰ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
همکاری دولت، صنعت و دانشگاه از اهواز کلید خورد

نوزدهمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ‌ملی با همکاری استانداری خوزستان‌، دانشگاه شهیدچمران اهواز‌، دانشگاه فنی و حرفه‌ای‌، وزارت صنعت‌، معدن و‌ تجارت‌، بنیاد ملی نخبگان‌، جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه و دانشگاه آزاد اسلامی در سالن امام‌رضا(ع) ‌شهرک نفت اهواز برگزار شد.
به‌گزارش «شهروند»، «محمد فرهادی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به این کنگره گفت: در شرایط حاضر یکی از نیازهای اصلی دیگر انتقال فناوری و بومی‌کردن آن در کشور است که جز با همکاری و مشارکت 3 نهاد دولت، دانشگاه و صنعت میسر نیست. اکنون که با مقاومت و ایستادگی ملت بزرگ ایران و مسئولان محترم تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه علیه ایران برچیده شد، این پیروزی بزرگ را خدمت ملت غیور ایران به‌ویژه دانشگاهیان، پژوهشگران و فناوران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و یاد و خاطره شهدای علوم هسته‌ای را گرامی می‌دارم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این کنگره گفت: دولت‌ها برای این‌که بتوانند در آینده بازیگر کارساز و مناسبی باشند باید راهبردها و فعالیت‌هایشان را بازنگری کنند؛ دگرگونی‌ها سبب می‌شود که دولت‌ها مجبور شوند در آینده کارساز و چابک شوند. «سیدمحمدعلی سیدابریشمی» افزود: شاید در گذشته کمتر کسی می‌دانست اینترنت چیست ولی این مسأله اکنون با تمام مسائل زندگی ما عجین شده است. این فناوری‌ها سبب دگرگونی چشم‌اندازهای آینده زندگی می‌شود. وی گفت: یکی از فناوری‌های موجود که بر آن مجادلات زیادی وجود دارد پهبادها هستند که همانند فناوری اینترنت به سرعت همه‌گیر شد. دولت‌هایی که روش درستی را برای مدیریت آنها ندارند چگونه می‌توانند این پهبادها را مدیریت کنند. سیدابریشمی عنوان کرد:   در آینده بسیار نزدیکی این هواپیماها از باتری‌های بسیار قوی و دوربین‌های پیشرفته‌تر و با کیفیت بهتر و بدنه کوچکتر استفاده می‌کنند، رادار گریزتر حرکت می‌کنند. فقط تصور کنیم که این هواپیماها ارسال مرسولات پستی را برعهده دارند آنگاه متوجه خواهیم شد که چه تعداد نیروی شاغل بیکار خواهند شد آنگاه نحوه برخورد دولت با این بیکاری‌ها چگونه خواهد بود.
در ادامه، معاون وزیر نفت نیز گفت: در کشور ما منابع گاز زیادی وجود دارد بنابراین باید روی گاز تمرکز کنیم و فرآورده‌های گازی را موردتوجه قرار دهیم زیرا کار روی فرآورده‌های گازی می‌تواند سبب ایجاد اشتغال در کشور شود. «عباس شعری‌مقدم» افزود: در زمینه همکاری 3 حوزه دانشگاه، دولت و صنعت مسئولان تلاش زیادی کردند که بتوانند ارتباط محکمی میان این 3 حوزه برقرارکنند ولی در این راستا نتیجه شاخصی به دست نیاوردند. طرح‌هایی برای دانشگاه امیرکبیر ماهشهر داشتیم که به‌دلیل خصوصی‌سازی متوقف شده است. او گفت: به کمک برخی دانشگاه‌ها روی بعضی کاتالیست‌ها کار کردیم و درنهایت برخی از این کاتالیست‌ها را بررسی و آزمایش کردیم و نتایج خوبی را به‌دست آوردیم. با توجه به مشورت با موسسات علمی- تحقیقاتی ‌یکی از اتفاقاتی که اخیرا رخ داده است، پیاده‌کردن طرحی نسبت به تأسیس مراکز تحقیقاتی و انستیتو مادام‌العمر هست؛ این اقدام با هدف به‌دست‌آوردن فناوری و تکنولوژی انجام شده است. وی با اشاره به معضلاتی که در زمینه خصوصی‌سازی در کشور وجود دارد، افزود: متاسفانه خصوصی‌سازی دانشگاه‌ها نیز همیشه خوب نبوده یا خوب اجرایی نشده‌است. خصوصی‌سازی دانشگاه امیرکبیر در بندر ماهشهر باعث شد که در 8‌سال گذشته این دانشگاه به‌کلی تعطیل شود و اخیرا این دانشگاه دوباره شروع به‌کار کرده‌است.
رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور نیز در سخنانی گفت: ما به‌غربی‌ها می‌گوییم، اگر می‌خواهید وارد کشور شوید، باید ما در تکنولوژی شما شریک شویم و در آینده با هم تولید کنیم و به‌دنیا بفروشیم، ما نیز باید به مرور زمان صاحب تکنولوژی و فناوری شویم. «مسعود شفیعی» اظهار کرد: در گذشته کنگره‌ها به‌واسطه دانشگاه‌ها برگزار می‌شد ولی نوزدهمین کنگره توسط استانداری خوزستان برگزار شده که این موضوع حایز اهمیت است. لازمه این سمینار، حضور اقشار مختلف است که اکنون مشاهده می‌شود ولی این امر کافی نیست، باید ‌سال آینده گزارشی از استان گرفته شود که آیا این کنگره در ایجاد ارتباط بین 3 حوزه تأثیرگذار بوده یا خیر و این‌که آیا ارتباط‌های لازم برقرار شده، ارزش افزوده به‌وجود آمده یا نه؟ اگر این نتایج انجام نشده باشد، چه تاثیری داشته؟ وی با تأکید بر بهره‌‌مندی از مزایای پسابرجام در زمینه تولید و تکنولوژی گفت: نفت را نباید ارزان بفروشیم.
رئیس دانشگاه علمی- کاربردی کشور نیز در این کنگره گفت: رشته‌ها و درس‌های دانشگاه‌ها باید به‌‌سمت رفع مشکل اشتغال حرکت کند. دانشگاه‌های کشور به‌جای تقاضامحور بودن، عرضه‌محور هستند، این عامل موجب شد که محصولات محوری در برنامه‌ها و خروجی کاری قرار نگیرد. «محمد اخباری» اضافه‌کرد: در کشور عدم وجود ارتباط بین صنعت و دانشگاه باعث شده است که رشته‌های تحصیلی متناسب با شغل‌های موجود طراحی نشود. از 30‌سال گذشته تا امروز 50‌درصد دانشگاه‌ها سرفصل‌های خود را تغییر نداده‌اند که این موضوع نیازمند یک آسیب‌شناسی جدی است. او با اشاره به این‌که خوزستان با وجود داشتن استعدادها و ظرفیت‌های فراوان در کشاورزی فقط یکهزار دانشجوی مربوط به این رشته‌ها را دارد، تأکید کرد: یک نظام صلاحیت‌های حرفه‌ای و بازار کار باید ایجاد شود. بنابر‌این گزارش، در حاشیه نوزدهمین کنگره همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت 10تفاهمنامه میان دانشگاه و صنایع خوزستان امضا شد. نخستین تفاهمنامه میان دانشگاه چمران اهواز و شیلات، فولاد، ورزش و جوانان نیروی‌انتظامی خوزستان و مدیریت تولید برق اهواز (نیروگاه رامين)، مرکز تحقیقات پلیس آگاهی ناجا و محیط‌زیست خوزستان امضا شد و تفاهمنامه دوم میان دانشکده  فنی شهیدچمران اهواز، انجمن سازندگان صنعت‌نفت، شرکت شهرک‌های صنعتی و پارک علم و فناوری خوزستان به امضا رسید. با امضای این قراردادها میان صنایع استان انتظار می‌رود تا رابطه صنعت و دانشگاه شکل عملی‌تر به‌خود بگیرد و فاصله میان دانشگاه و صنعت کمتر شود.


تعداد بازدید :  373